Wednesday, February 2, 2011

buDi bahasa buDaya kita

assalamualaikum


isshh !! sangat bengang kot punyalah baek hati tadi nak tolong orang angkat tefon. konon konon la tuh. suara punyalah ayu, tiba tiba tak tahu hujung pangkal terus kena sembur !! gilarr larh !! aku tergamam terus wat muka blur. Ye kan aje pe owang tuh cakap. first time kot aku diam je ble owang marah aku. yea aku tak salah kot ! wey, tak belajar komunikasi ke dulu ?? kita bukan graduate dari c.o.n yang sama ke?? aku dlu belaja komunikasi mase sem 1 dulu.. puan surinder kaur yang ajar.. ko??

tak kan ko senior aku graduate tak belaja komunikasi kot ...hm?? pelik pelik... kot ye de masalah umah tangga tak yah la bawak gi tempat keja. profesional la sket ! bajet je ko ni ros !! aku sedey la camni. aku ni dah la sensitif !! nanges kang ! waaaa..

meh, kita belaja pasal budi bahasa sket arini. ingatkan diri sendri gak nih ! jom google sket...........





Kempen Budi Bahasa yang dilancarkan pada 11 Jan 2005 merupakan agenda lima tahun kerajaan dalam misinya melahirkan rakyat Malaysia yang berbudi bahasa.

Perbuatan Tidak Berbudi Bahasa

· Situasi di mana pemandu tidak bertimbang rasa di jalan raya,

· Orang ramai membuang sampah sesuka hati,

· Memotong barisan tabiat memandu yang kurang sopan dan merbahaya

· Tidak memohon maaf apabila melakukan kesilapan,

· Bercakap kasar dengan pelanggan / kekasaran terhadap para pelanggan

· Merokok di kawasan larangan merokok

· kurang perasaan sivik tentang penggunaan harta benda awam.

*** tengok tuh.. bercakap kasar dengan pelanggan. kira aku ni pun pelanggn gak la kn?? ala..tak kesah la sape pun die kita kena la respect each other..kn? dorang pun manusia gak.. haaiisshh !!

Malah budi bahasa yang paling asas iaitu melemparkan senyuman dan mengucapkan terima kasih masih sukar dilihat dalam masyarakat kini. so, senyumlah senyumlah ahai cek mek molek !! xde kena mengena pun ! LOL !



p/s what you give you will get back!! remember that..


TQ reading dis entry !



2 comments:

  1. cool rose..coooooolll oke =)
    orang yang macamni, kite balas dengan cakap sebaik baiknye lagi.bia dia rase sebesalah dengan kite kan..

    ReplyDelete
  2. yup!! tOl tuh.. tapi kite xsempat nak ckap pape.. terus terusan sembor..dah puas sembor, die letak fon.. haaiishh !! da ka ptot.. sabaq ja !

    ReplyDelete